Tips voor concertfotografie

Je kent ze wel, die fantastische foto’s van artiesten tijdens hun concert in een uitverkochte zaal. Perfecte timing, het ideale licht en de beste positie om het gehele plaatje te laten kloppen. Het is niet makkelijk om zulke mooie foto’s van een concert te maken, maar met wat moeite mag het eindresultaat er zeker zijn! Wil jij ook de perfecte foto maken tijdens het volgende concert? Volg dan deze tips voor concertfotografie:

Ken je model

Zoals bij alle verschillende vormen van fotografie, is kennis van je onderwerp de basis van een goede foto. Bij concerten is dat niet anders. Zorg ervoor dat je weet welke band of artiest je gaat fotograferen. Kijk naar beelden van hun vorige optredens en leer hiervan. De belichting leren kennen nog voordat de show begint scheelt heel veel werk tijdens het maken van je eigen foto’s.
Er is een groot verschil tussen een rustig optreden met een enkele spotlight ten opzichte van een complete lichtshow met lasers en rook. Vaak kan je door de website en de social media kanalen van een artiest te bekijken al een goed beeld krijgen van wat voor optreden het wordt. Hier kan je vervolgens rekening mee houden bij onder andere het kiezen van de juiste apparatuur.

Een goed begin is het halve werk

Om bij het volgende optreden van Ed Sheeran, Coldplay of Beyoncé de kans te krijgen om het perfecte plaatje te schieten, zul je meer moeten doen dan alleen een kaartje kopen. Bij grote artiesten kom je als gemiddelde fotograaf niet zomaar binnen. Hiervoor heb je een speciale perskaart nodig, een VIP-ticket of een backstagepas. Om ervoor te zorgen dat je hiervoor in aanmerking komt, zul je iemand van de band of het management moeten kennen. Een andere optie is aangesloten zijn bij een organisatie die dat werk voor jou doet. Zij schakelen je dan weer vervolgens in om foto’s te maken. Maar hoe kom je daar dan voor in aanmerking?

Het begint bij een goed portfolio voor je concertfotografie. Begin klein, bij lokale cafés, clubs en zaaltjes. Er zijn in je omgeving ongetwijfeld leuke plekken waar nieuw muzikaal talent zich aandient. Bij die optredens kan jij oefenen op je technieken, de instellingen op je camera uitproberen en kijken wat het beste werkt. Tegelijkertijd zijn deze artiesten vaak zelf op zoek naar alle exposure die ze kunnen krijgen, dus zo kan je wat voor elkaar betekenen! In de zomer kan je ook nog naar verschillende (gratis) openlucht evenementen, die weer iets heel anders van je vragen als fotograaf. Omdat het langer licht is kan je op die manier wel makkelijker oefenen. Kortom, veel uitproberen dus!

Heb je dan een tijd lang veel concerten en optredens bezocht en een aardig portfolio met mooie foto’s opgebouwd? Dan kan je overwegen zelf naar een organisatie te stappen en jezelf te pitchen. Als je kan laten zien wat je waard bent, sta je vanzelf bij die grote zalen je favoriete artiest te fotograferen.

Lees ook: Fashionfotografie: alle ins en outs en de trends voor 2019

Let op de regels!

Er komt bij concertfotografie veel kijken. Wat heel belangrijk is om niet over het hoofd te zien, zijn de regels waar je rekening mee moet houden. Spiegelreflexcamera’s zijn niet bij ieder concert toegestaan. Bekijk dus altijd voorafgaand aan een optreden of je wel je apparatuur mee naar binnen mag nemen, om teleurstelling bij de deur te voorkomen.
Verder is het belangrijk dat je de instructies van de organisatie goed opvolgt. Dit kan te maken hebben met hoe lang je foto’s mag maken, op welke positie je mag staan en of je een flits mag gebruiken. Probeer dit allemaal van tevoren in kaart te brengen, zodat je hierop kan inspelen.
Enkele ongeschreven regels zijn bijvoorbeeld dat je niet het publiek lastigvalt. Bots niet tegen mensen op, die misschien wel heel veel geld hebben betaald om daar te kunnen zijn. Zij gaan altijd voor! Verder is het gebruik van een flits hoe dan ook af te raden, als je de artiest op het podium niet wilt verblinden. Als je nieuw bent in de wereld van concertfotografie, zorg er dan voor dat je de mensen die je tegenkomt goed leert kennen. Je zal ze vaker tegen het lijf lopen en wellicht kan je wat van elkaar leren!

Licht

Belichting speelt bij fotografie altijd een grote rol. De ISO-waarde bepaalt de lichtgevoeligheid van de camera en is dus essentieel om goede foto’s te maken die niet over- of onderbelicht zijn.
Bij concertfotografie is het probleem vaak een donkere ruimte, met (plotselinge) stralen van fel licht. Hier is de lichtgevoeligheid dus van belang om ervoor te zorgen dat je camera goed reageert op het desbetreffende licht. Je kan voor het mooiste resultaat de camera het beste handmatig instellen op het licht. De automatische functie om de ISO-waarde aan te passen is niet altijd snel genoeg als de lichtshow plots verandert. Is er veel licht,dan kan een ISO-waarde van 400 of 800 al genoeg zijn om een mooi beeld te krijgen. Wordt het licht tijdens het optreden minder dan, is een waarde van 1600 beter. Het hangt van de situatie af.

Het licht lijkt misschien willekeurig te bewegen, maar er zit bijna altijd wel een patroon in. Het moet immers aansluiten op de patronen in de muziek om een mooi geheel te vormen. Probeer het licht te ‘lezen’ en hierop je foto’s af te stemmen!

Het diafragma bepaalt hoeveel licht er op de sensor van de camera valt. Hoe groter de opening van het diafragma, hoe meer licht erop de sensor valt. Hierdoor wordt de scherptediepte minder. Daarmee is de focus over gehele foto gelijk. Bij een kleinere diafragma opening creëer je meer focus op een bepaald punt. De rest van de foto wordt dan waziger. Hiermee kan je de zanger in het middelpunt van de foto zetten, en andersom juist het hele podium compleet in beeld brengen!

Lees ook: Fotografiemusea en fototentoonstellingen in Nederland

 
 

Beweging

Bij concerten zit niemand stil. Dat zou ook gek zijn, het draait immers om muziek! Maar als fotograaf brengt dit wel problemen met zich mee. Als je mooie foto’s wilt maken is het een ramp als hetgeen wat je vast wilt leggen niet stilstaat. Hier kan de sluitertijd van je camera redding brengen! Pas de sluitertijd aan op de mate van beweging in het optreden. Is het een enkele zanger op een kruk met een gitaar? Dan volstaat een langere sluitertijd van bijvoorbeeld 1/100e seconde, maar bij een headbangende rockster is een kortere sluitertijd (minimaal 1/160e seconde echt essentieel.
De combinatie van beweging en licht kan voor moeilijkheden zorgen. Het is ook altijd anders, dus je moet zorgen dat je de instellingen op je camera begrijpt en beheerst. Zo kan je snel schakelen en reageren op de situatie!

Positie

Rekening houden met het licht en de bewegingen is belangrijk, maar de plek waar je staat is cruciaal voor een goede compositie. Probeer veel verschillende hoeken en afstanden. Kijk hierbij wel uit dat je niet ergens komt waar je niet hoort te staan. Soms mag je het podium op om vanaf daar te fotograferen, maar zorg altijd dat je daar toestemming voor hebt!
Verder is het belangrijk dat je kijkt naar wat de situatie van je vraagt. Soms valt het licht net op een manier dat je vanaf links een betere foto kan maken dan vanaf rechts. Een foto vanuit achterin de zaal is soms niet altijd even gunstig om te maken, maar bij concerten zijn er soms aangewezen plekken voor de fotografen om het publiek niet in de weg te staan. Probeer hier dan weer mee om te gaan en het beste resultaat te halen!

Een laatste tip: vergeet je oordoppen niet. Als fotograaf sta je soms heel dichtbij de speakers en het geluid kan na een tijdje behoorlijk hard worden. Zorg er dus voor dat je een goed paar oordoppen meeneemt en voorkom gehoorschade!