Verschillende spelletjes met speelkaarten
Ben u opzoek naar een leuk, creatief relatiegeschenk? Of wilt u uw personeel verassen met een uniek cadeau?
Ontwerp mooie professionele speelkaarten met uw eigen foto’s erop! Zo kunt u bijvoorbeeld speelkaarten ontwerpen met uw bedrijfslogo, als een creatief relatiegeschenk voor uw klanten of voor uw personeel, met foto’s van het personeel!
Pesten
Basisregels
Als eerste worden de kaarten verdeeld over de deelnemers. Hoeveel kaarten dat zijn hangt af van het aantal deelnemers. Normaliter krijgt iedere speler zeven speelkaarten. Alle overige kaarten vormen gezamenlijk de trekstapel. De spelers hebben de taak om alle kaarten in zijn of haars bezit weg te spelen, simpelweg door deze op de aflegstapel neer te leggen. Om beurten mogen de spelers een kaarten op de aflegstapel neerleggen, dit zal gebeuren met de klok mee.
Maar je mag niet zomaar een kaart afleggen, want de kaart die jij neerlegt moet wel een gelijke waarde of kleur hebben met de bovenste kaart op de desbetreffende stapel. Stel er ligt een harten koning, dan mag de speler een koning (ook van een andere kleur) of een harten (alle waardes) neerleggen. Veel simpeler kunnen wij het dan ook niet maken.
Mocht een speler geen kaart kunnen spelen, dan moet hij of zij een extra kaart pakken van de trekstapel. Als de getrokken kaart wel de op aflegstapel kan, dan mag hij of zij deze die daar direct op neerleggen. De deelnemer die als eerste al zijn kaarten heeft weggespeeld is de winnaar.
Bijzondere speelkaarten
Sommige speelkaarten hebben bij het spel Pesten een unieke functie. Maar ook hierbij hebben spelers vaak hun eigen regels bedacht. Echter leggen wij hieronder uit wat de basisregels zijn omtrent de bijzondere speelkaarten:
Iedere 2: Dit is een zogeheten ‘pestkaart’ en kan het de tegenstander een stuk moeilijker maken om te winnen. De speler die als volgende aan de beurt is zal twee kaarten moeten pakken van de trekstapel. Daarna is de desbetreffende deelnemer wel gewoon nog aan de beurt.
Iedere 5: De 5 is ook een speciale speelkaart, omdat de speler die als volgende aan de beurt is een kaart met een waarde van 5 of minder moet neerleggen. Er zijn ook regels dat wanneer iemand een 5 oplegt de volgende speler een vrouw moet neerleggen. De keuze is aan jullie!
Iedere 7: Als jij een 7 neerlegt dan ben je nogmaals aan de beurt, want de 7 blijft kleven. Maar als de speler niet nogmaals een kaart kan leggen, dan moet er een speelkaart van de trekstapel worden gepakt. Zorg er dus voor dat de 7 op een verstandig moment gespeeld wordt.
Iedere 8: Jij kent de regel misschien wel bij een 8, want de 8 wacht. De eerstvolgende speler moet zijn beurt laten overgaan.
Iedere 10: De regel ’10 zien’ is ook wel bekend. De eerstvolgende speler moet al zijn kaarten laten zien aan de deelnemers.
Iedere Boer: Als jij een Boer oplegt dan mag je beslissen welke kleur de eerstvolgende kaart moet zijn. Oftewel, een klaver, harten, ruiten of schoppen.
Iedere Koning: De Koning zorgt ervoor dat de beurt omdraait, er zal dan tegen de klok worden ingespeeld. Maar bij de eerstvolgende Koning zal ook dat weer omdraaien.
Iedere Aas: De Aas kan de richting van het spel omdraaien, eigenlijk hetzelfde als de Koning. Bij twee spelers heeft de Aas geen speciale functie.
Iedere Joker: De Joker is de crème-de-la-crème van de pestkaarten. Als jij een Joker oplegt, dan zal de volgende speler maar liefst vijf kaarten van de trekstapel moeten pakken. Daarnaast mag jij ook een nieuwe kleur kiezen.
Winnende kaart
Als een speler nog maar één kaart in zijn bezit heeft dan moet hij of zij op de tafel kloppen. Mocht een speler dit vergeten en de laatste kaart opleggen, dan moet de kaart worden teruggepakt en er ook nog eens twee speelkaarten van de trekstapel worden gepakt. Daarnaast is het ook niet toegestaan om de pestkaart als laatste kaart op te leggen, ook dit zal worden bestraft met twee strafkaarten.
Wippen
Wippen is een kaartspel dat je al vanaf twee personen kan spelen. Het enige wat je nodig hebt is een set kaarten die bestaat uit 52 kaartjes. Voor dit spel heb je geen jokers nodig. Om te beginnen, deel je de kaarten met de klok mee. Dit is meteen ook de speelrichting. De persoon die deelt, legt telkens twee kaarten. Voor hij zichzelf een paar geeft, legt hij er ook twee open (dus met de afbeelding zichtbaar) op tafel. In totaal krijgt elke speler vier kaarten en liggen er vier kaarten op tafel (de pot).
Vervolgens gaat elke speler om beurt een van hun kaarten spelen. Dit kan op twee manieren. De eerste optie is om eenzelfde kaart uit de pot te nemen (kleur speelt geen rol). Als je geen zelfde kaart kan nemen, leg je een kaart mee in de pot. Wanneer er een speler de laatste kaart uit de pot neemt, kan de andere speler niet anders dan een kaart af te leggen in de pot. Heeft elke speler zijn vier kaarten gespeeld? Dan moet je opnieuw kaarten (per twee) delen. Wel ga je geen kaarten meer in de pot leggen. De speler die als laatste kaarten uit de pot haalt, krijgt de pot.
Oorlogje
Om oorlogje te spelen, heb je een volledig kaartspel van 52 kaarten nodig. De waarde van de kaarten is zoals gewoonlijk en de kleur is bij dit spel niet van belang. Om te beginnen, moet je de kaarten goed schudden en ze eerlijk onder de twee spelers verdelen. De eerste persoon legt nu zijn kaart open op tafel. De tweede speler doet vervolgens hetzelfde. Wie de kaart met de hoogste waard op tafel gelegd heeft, wint alle kaarten en steekt deze onderaan zijn eigen stapel. Zo ga je door tot er iemand geen kaarten meer heeft.