Een fotoboek, maar dan anders: ontwerp jouw bedrijfsportfolio
Het standaard fotoboek kennen we allemaal, hierin staan mooie foto’s van de vakantie of bijzondere en mooie familiekiekjes. Maar er zijn ook veel andere leuke dingen die je met een fotoboek zou kunnen doen. Zoals het maken van een bedrijfsportfolio. Een bedrijfsportfolio geeft een mooi beeld van de onderneming. Van de mensen en de werkzaamheden bijvoorbeeld. Vraag je je af hoe je een fotoboek als bedrijfsportfolio kunt maken? Dat dachten wij al en daarom geven wij je een paar van deze ‘out of the box’ ideeën ter inspiratie.
Fotoboek als bedrijfsportfolio maken
Een bedrijfsportfolio, wat is dat nu eigenlijk precies? In een bedrijfsportfolio kan je bijvoorbeeld je medewerkers voorstellen, maar ook uitleggen wat je als bedrijf doet. Maakt je bedrijf deel uit van de creatieve sector? Dan kan je een bedrijfsportfolio gebruiken om aan je (potentiële) klanten te laten zien wat je al allemaal hebt gedaan en gemaakt. Zo kun je op een originele manier een opdracht binnen slepen. Een fotoboek gebruiken als bedrijfsportfolio is daarom erg handig. Je kan hierin namelijk gebruik maken van mooie foto’s gecombineerd met teksten. Een idee is om je bedrijfsportfolio op te delen in verschillende hoofdstukken. Een voorbeeld van een bedrijfsportfolio hebben we hieronder uitgeschreven.
Lees ook: Je eigen tijdschrift maken: met deze tips kan iedereen het
Wie zijn onze medewerkers
Maak een hoofdstuk waarin je je (belangrijkste) medewerkers voorstelt. Begin bij de directeur/ eigenaar en ga zo het rijtje van medewerkers af. Doe dit bijvoorbeeld met een foto in combinatie met een korte introductie tekst.
Wat doen wij
In een volgend hoofdstuk zou je kunnen uitleggen wat het bedrijf eigenlijk doet. Wat is de missie/ visie van het bedrijf, waar staan jullie als bedrijf voor en waarin maken jullie het verschil. In dit hoofdstuk zou je bijvoorbeeld mooie foto’s van een ‘werksituatie’ kunnen gebruiken, zoals de setting van een vergadering, een foto van een medewerker met een klant, etc.
Wat hebben wij al gemaakt
Een van de belangrijkste dingen als bedrijf is dat je laat zien wat je kan. In de creatieve sector wordt een medewerker vaak geacht een portfolio te hebben van al het werk dat hij/ zij al heeft verricht. Zo’n portfolio kan natuurlijk ook gemaakt worden voor het gehele bedrijf. Welke mooie opdrachten hebben jullie binnen gesleept? Hebben jullie een mooie reclamecampagne gemaakt of een bijzonder ontwerp gemaakt en daarna gebouwd/ uitgevoerd?
Alles wat je als bedrijf maakt kan je opnemen in je portfolio. Plaats mooie en unieke foto’s, dit kan alleen van de eindresultaten zijn, maar het is ook leuk om het proces te laten zien. Je kunt ervoor kiezen om alleen met foto’s te werken en slechts een klein onderschrift van de projectnaam toe te voegen. Maar je kunt er ook voor kiezen om op de ene pagina een mooie foto te plaatsen en deze op de pagina erna toe te lichten met een kort verhaal of bijvoorbeeld met quotes van werknemers of klanten.
Waarom?
Het maken van een fotoboek als bedrijfsportfolio is erg veelzijdig en leuk om te maken. Maar bovenal fijn om te hebben zodat dit altijd aan de klant kan worden laten zien op het moment dat deze bijvoorbeeld even op zijn afspraak moet wachten. Ook voor potentiële klanten is het fijn om te gebruiken, zij kunnen op een snelle, mooie en overzichtelijke manier kennis maken met jouw bedrijf.
Ben je geïnspireerd geraakt en wil je nu beginnen met het maken van jouw eigen fotoboek als bedrijfsportfolio? Ga dan direct aan de slag!