Een portfolio is een document dat je kunt maken om te laten zien waar jouw kracht ligt en wat je allemaal precies kan. Deze kun je vervolgens laten zien aan potentiële opdrachtgevers, zodat zij een idee krijgen van het werk dat je doet. Het is dus een belangrijk onderdeel van het beslissingsproces van organisaties. Des te belangrijker dat deze van hoge kwaliteit is! Portfolio’s komen we vooral tegen in de creatieve sector. Hierbij kun je denken aan: fotografen, grafisch ontwerpers en kunstenaars, maar ook als bedrijf kan het erg nuttig zijn. In het volgende artikel geven wij tips over hoe je het beste een portfolio kunt maken en laten afdrukken in een van onze fotoboeken!
Bedrijfsportfolio
1. Huisstijl
Wanneer je een bedrijfsportfolio gaat maken is het belangrijk dat je vooraf nadenkt over de kleuren die je gaat gebruiken. Het overzichtelijk en mooist maak je een portfolio namelijk wanneer deze in één vaste stijl wordt gemaakt die past bij de organisatie. Zo zorg je ervoor dat het boek overkomt als een geheel. Voor kleureninspiratie kun je kijken naar de kleuren op je website, in het logo en in andere bedrijfsuitingen.
2. Wie zijn wij
Het is belangrijk dat je portfolio een idee geeft van de organisatie. Dit kun je doen door aan het begin van het portfolio een pagina op te nemen met de achtergrond, contactgegevens en waardes van de organisatie en het bijvoegen van beeldmateriaal zoals logo’s. Daarna kun je verder gegaan met het voorstellen van medewerkers binnen het bedrijf. Doe dit van boven naar beneden. Begin dus bovenaan met de directeur, management en voeg daarna de medewerkers per afdeling toe. Zo creëer je een duidelijk overzicht van de medewerkers en waar zij precies voor verantwoordelijk zijn! Belangrijk: zorg dat je één vaste stijl aanhoudt in deze pagina. Zorg dus dat de foto’s door dezelfde fotograaf worden gemaakt en op dezelfde locatie. Dit zorgt ervoor dat jouw gedrukte fotoboek professioneel oogt!
Wil je deze pagina nog net iets persoonlijker maken? Voeg dan contactgegevens toe en laat de medewerkers zelf iets schrijven voor bij hun foto!
3. Wat doen we?
Nadat je jouw organisatie aan de klant hebt voorgesteld is het belangrijk dat je laat zien wat jouw organisatie precies doet. Zo kun je de lezers van je bedrijfsportfolio laten zien wat je in huis hebt! Laat hier bijvoorbeeld zien welke producten en diensten jullie aanbieden. Bedenk een leuke manier om dit te laten zien aan de klant. Het beste maak je gebruik van korte leesbare teksten die de specificaties van het product of dienst weergeven. Deze kun je vervolgens ondersteunen met afbeeldingen zodat jouw portfolio leesbaarder en aantrekkelijker wordt!
4. Voorbeelden
Tot slot kun je jouw portfolio aanvullen met voorbeelden en projecten uit de praktijk. Hiermee kun je de klant laten zien wat de organisatie allemaal al gedaan heeft. Zo ondersteun je dus wie je bent en wat je doet! Voor dit onderdeel is het van belang dat je projecten uitkiest waar je als organisatie extra trots op bent. Voor welke interessante opdrachtgevers hebben jullie gewerkt en welke projecten waren extra bijzonder. Deze kun je vervolgens met mooie afbeeldingen en een korte toelichting tentoonstellen.
Portfolio als fotograaf
1. Wie ben ik
Als fotograaf kun je in jouw portfolio aan het begin een pagina opnemen met jouw persoonlijke informatie.
Hier kun je dingen plaatsen als contactgegevens, opleidingen, eerdere opdrachtgevers, vaardigheden en interesses.
Een soort CV als het ware. Deze informatie zorgt ervoor dat de klant een beeld krijgt van jouw achtergrond en met wie ze gaan werken.
2. Focus
Wanneer je een portfolio gaat maken is het van belang dat je bedenkt waar je het voor wilt gaan gebruiken. Wanneer je voor jezelf een doel op hebt gesteld kun je jouw portfolio namelijk beter specificeren. Heb jij bijvoorbeeld als doel meer bruiloften te gaan fotograferen? Dan zorg je dat je laat zien hoe jij bruiloften en mensen fotografeert.
3. Categorieën
Om jouw portfolio overzichtelijk te maken kun je het opdelen in categorieën. Zo kun je de foto’s die jij selecteert groeperen per categorie. Dit brengt namelijk logica en overzicht in jouw portfolio. Kies bijvoorbeeld voor de categorieën: vakantiefotografie, architectuur, portretfotografie, kinderfotografie of een andere categorie die jij hebt bedacht!
4. Kwaliteit over kwantiteit
Bij het maken van een portfolio wil je natuurlijk alleen het beste van het beste laten zien. Kies daarom zo’n 20 á 30 foto’s uit en zorg dat dit de beste foto’s zijn die jij gemaakt hebt. Een portfolio wordt namelijk vaak beoordeeld op de kwaliteit van alle foto’s. Besluit jij dus daar één foto in op te nemen van mindere kwaliteit, zakt de algehele waardering voor het portfolio. Deze kwaliteit kun je waarborgen door collega fotografen of andere critici eens naar de foto’s te laten kijken die jij hebt geselecteerd. Zo krijg je een professionele mening die je kan helpen bij het verbeteren van jouw selectie!
Daarnaast is het belangrijk dat je let op de onderwerpen van de foto’s in het portfolio. Breng hierin diversiteit aan. Dit kun je doen door te kiezen voor foto’s van verschillende locaties en te zorgen dat er niet telkens dezelfde modellen terug te zien zijn in jouw foto’s. Heb je hier nog niet genoeg foto’s voor? Probeer dan eens wat meer eigen werk te maken om je portfolio mee aan te vullen!
5. Actueel
Het best is het wanneer je jouw portfolio eens in de zoveel tijd actualiseert. Dit kun je doen door nieuw gemaakte foto’s toe te voegen en andere juist te verwijderen. Om dit te doen kun je gebruik maken van het verzamelalbum. Dit album is navulbaar en geeft jou de mogelijk extra pagina’s bij te drukken in onze software. De mooiste kwaliteit krijg je door de foto’s over de hele pagina te spreiden zodat je een mooie grote afdruk van jouw foto krijgt.
Portfolio als grafisch ontwerper
als: reclamefolders, websites, logo’s en huisstijlen. Dit zorgt ervoor dat het materiaal dat je oplevert erg divers is. Dat wil je natuurlijk aan potentiële opdrachtgevers laten zien! Dit kun je doen met een portfolio. De volgende tips helpen jou als grafisch ontwerper met het opstellen van een portfolio:
1. Wie ben ik
In dit onderdeel van je portfolio kun je de klant een idee geven wie jij precies bent. Dit kun je doen door een pagina over jou in te voegen op de eerste pagina. Dit geeft de lezer een idee van wie het portfolio precies is dat hij voor zich heeft en wat deze persoon al heeft gedaan. Hier kun je laten zien wat je interesses zijn, welke opleidingen je hebt gedaan en wat jouw persoonlijke gegevens zijn.
2. Categorieën
Vervolgens ga je verder met de rest van jouw portfolio. In dit deel kun je werk laten zien dat je hebt uitgevoerd voor andere opdrachtgevers. Dit kun je het beste doen door jouw werk op te delen in categorieën. Kies bijvoorbeeld voor de categorieën: drukwerk, huisstijlen, websites of kies zelf iets leuks! Deze categorieën zorgen ervoor dat de lezer een duidelijk beeld heeft van wat jij als grafisch ontwerper allemaal kunt!
3. Kwaliteit over kwantiteit
Het is belangrijk dat je in jouw portfolio alleen laat zien waar jij écht trots op bent. Plaats dus niet al jouw werk in je portfolio, maar kies bijvoorbeeld de 15 tot 20 beste designs uit die jij ontworpen hebt. Hierbij kun je denken aan de naamsbekendheid opdrachtgevers of hele speciale opdrachten die je hebt uitgevoerd. Wanneer je een opdrachtgever met een grote naamsbekendheid in jouw portfolio plaats wekt dit namelijk vertrouwen op bij de lezer. Terwijl speciale opdrachten jouw creativiteit goed kunnen weergeven! Vind hier dus de juiste balans in.
4. Actueel
Het is belangrijk dat je jouw portfolio actueel houdt. Dit kun je doen door je portfolio af te laten drukken in een van onze verzamelalbums. Deze geven jou de mogelijkheid later nieuwe pagina’s toe te voegen. Heb je dus iets nieuws gemaakt wat er écht bij in moet? Dan kun je in onze software gewoon nieuwe pagina’s laten afdrukken!
Portfolio als kunstenaar
Als beeldend kunstenaar kan het lastig zijn opdrachtgevers jouw werk te laten zien. Je werk is namelijk lastig te verplaatsen en misschien zelfs kwetsbaar. Daarom kan een portfolio maken voor jouw ideaal zijn! Zo kun je gewoon een fotoboek vol met jouw werk meenemen naar de cliënt. Handig! Bij Het Fotoalbum hebben we een aantal tips voor je opgezocht om jouw portfolio extra mooi te maken.
1. Wie ben ik
Allereerst is het belangrijk dat de lezer van je portfolio een beeld krijgt van wie jij als kunstenaar bent. Je kunt dus een pagina opnemen met jouw persoonlijke gegevens. Hier kun je dingen plaatsen als opleidingen, exposities, stijlen die je gebruikt en interesses. Plaats hier ook je contactgegevens: zo weet de lezer ook direct waar hij je kan bereiken!
2. Vaardigheden
Als kunstenaar is het belangrijk dat je laat zien welke vaardigheden je bezit. Ben je bijvoorbeeld een beeldhouwer, een schilder of toch meer een tekenaar? Laat de lezer van jouw portfolio zien waar jouw krachten als kunstenaar liggen! Het is het beste als je dit in een overzichtelijk portfolio aan de klant laat zien. Zorg daarom voor een gecategoriseerde indeling. Denk bijvoorbeeld aan de categorieën: houtskool, beeldhouwwerk, schilderijen enzovoorts.
3. Beste werk
Zorg ervoor dat je niet al jouw werk opneemt in je portfolio. Dit zorgt ervoor dat het onoverzichtelijk wordt en te veel werk bevat. Kies daarom maximaal 20 van je beste werken uit! Een portfolio wordt door de lezer beoordeeld op de kwaliteit van het geheel. Voeg jij dus één minder werk toe, gaat de kwaliteit van je hele portfolio achteruit. Daarnaast is het belangrijk rekening te houden dat de kijker het verhaal achter het project niet kan zien. Kies dus enkel werken uit die direct op de emotie van de klant spelen zonder dat ze een achtergrondverhaal nodig hebben. Moeite met kiezen? Laat dan een andere professional met je mee kijken naar de werken die je selecteert.
4. Huur een fotograaf
Het vastleggen van je werk is moeilijk. Om de beste kwaliteit te krijgen kun je dan ook het beste een fotograaf inhuren. Een fotograaf kan ervoor zorgen dat jouw werk realistisch op de foto komt en dat de kleuren blijven spreken. Het is dus een investering in de kwaliteit van jouw portfolio! Als jouw werk getekend is en niet te groot kun je je afbeeldingen eventueel ook inscannen.
5. Hou je portfolio actueel
Tot slot is het belangrijk dat je je portfolio actueel houdt. Dat wil zeggen heb je iets nieuws gemaakt waar je zelf erg trots op bent? Haal de oude foto’s uit je portfolio en plaats er nieuwe in. Dit kun je doen door je foto’s te plaatsen in een verzamelalbum. Zo kun je zelf foto’s toevoegen wanneer jij dat wilt!